Darekutni (385)
(الدارقطني)
Ebü'l-Hasen Alî b. Ömer b. Ahmed ed-Dârekutnî (Ö. 385/995)
Hadis hafızı ve kıraat âlimi.
306'da (918) Bağdat'ın bir semti olan Dârülkutn'da doğdu. Babası da bir muhaddis olduğu için daha çocukken ilim meclislerinde bulunmaya başladı ve hıfzını tamamladı. Bağdat, Basra, Küfe ve Vâsıt gibi İlim merkezlerini dolaşarak bu yerlerdeki âlimlerden ders aldı. Hocaları arasında Ebü'l-Kâsım el-Begavî, İbn Ebü Dâvûd, Mehâmilî gibi devrin meşhur muhaddisleri bulunmaktadır. Ebû Saîd el-İstahrî’den Şafiî fıkhını, Ebü Bekir en-Nakkâş ve İbn Mücâhid’den kıraat ilmini okudu. Çok küçük yaşta başladığı tahsil hayatını bir ömür boyu sürdürdü. 357'de (968) Şam ve Mısır'a giderek oralarda hem hadis okuttu, hem de buralardaki âlimlerden faydalandı.
Dârekutnî’nin tanınmış talebeleri arasında Bâkıllânî, Ebû Hâmid el-İsferâyînî, Ebû Zer el-Herevî, Hâkim en-Nîsâbûrî, Ebû Bekir el-Berkânî, Abdülganî el-Ezdî, Ebû Nuaym el-İsfahânî ve Ebü't-Tayyib et-Taberî gibi meşhur âlimler yer almaktadır. Edebiyat ve şiire olan merakı dolayısıyla çeşitli divanları ezberledi. Seyyid Himyerî'nin divanını ezbere bildiği için kendisini Şiîlikle itham edenler oldu. Halbuki Bağdatlılar'ın Hz. Osman ile Hz. Ali'den hangisinin daha faziletli olduğuna dair kendisine yönelttikleri soruya Hz. Osman'ın daha faziletli olduğunu söyleyerek cevap vermesi bile onun Sünnî bir âlim olduğunu göstermeye yeterlidir. Nitekim İbn Hacer el-Askalânî de Şiî olduğu iddiasını reddetmiştir. Ömrünün sonlarında hacca giden Dârekutnî 8 Zilkade 385'te Bağdat'ta vefat etti. Bâbüddeyr Kabristanı'nda Ma'rûf-i Kerhî’nin yanına defnedildi.
Güçlü hafızası ve zekâsı, derin anlayışı ve takvâsıyla devrinin en önde gelen simalarından biri olan Dârekutnîye pek az kişiye nasip olan "emîrü'l-mü'minîn fi'I-hadîs" payesi verilmiştir. Ancak Dârekutnî, yaşadığı yüzyılda kendisi gibi başka bir muhaddisin bulunup bulunmadığını soran birine. "Kendinizi beğenip temize çıkarmayın"[53/Necm, 32]mealindeki âyeti okuyarak cevap vermiştir. Abdülganî el-Ezdî ondan hocam diye söz eder; Ali b. Medînî ve Mûsâ b. Hârûn kendi devirlerinde nasıl birer hadis otoritesi iseler Dârekutnî de kendi zamanında öyledir, derdi. Dârekutnî kıraat ve nahiv ilimlerinde de üstat kabul edilmiş, fıkıhta Şâfıî mezhebini benimsemiş görünmekle beraber fıkhın inceliklerini bütünüyle kavrayan bir âlim olarak taklit yoluna gitmemiştir. Onun muhaddisler hakkındaki değerlendirmeleri daha sonraki âlimler tarafından kesin hüküm olarak benimsenmiş, Hatîb el-Bağdâdî'ye göre ilelü'l-hadîs, esmâü'r-ricâl gibi ilimler Dârekutnî ile sona ermiştir. Dârekutnî, devrine göre en kısa sened kabul edilen ve dört râvisi olan (rubâî) rivayetlere de sahipti. Aynî onun zayıf sayılması gerektiğini ileri sürmüşse de ne Dârekutnî’nin çağdaşı olan âlimler ne de daha sonrakiler böyle bir görüş belirtmemiş, herkes onu güvenilir bir muhaddis olarak kabul etmiştir. Dârekutnî Selef akidesini benimsediği için kelâm konulan üzerinde durmamış ve bu hususta münakaşa etmekten kaçınmıştır.
Dârekutnî’nin, büyük kısmı hadis ilimlerine ait olmak üzere otuzdan fazla eser ve risalesi günümüze ulaşmış bulunmaktadır. Bunların başlıcaları şunlardır:
1- es-Sünen. Fıkıh konularına dair hadislerin muhtelif rivayetlerini bir araya toplayan eser Kütüb-i Sitte'den farklı bir yapıya sahiptir. Meselâ es-Sünen 'in ilk bahsi olup "Kulleteyn" hadisi diye bilinen rivayetin beş değişik şekline dair elli dört farklı senedi zikretmiştir. Hatîb el-Bağdâdî, bunun müellifin fıkhı ihtilâflara olan derin vukufunu gösterdiğini söylemektedir. Dârekutnî es-Sünen’de ayrıca ricalle ilgili değerlendirmelere fazlaca yer vermiş, onun bu tenkitleri İbn Züreyk el-Hanbelî (ö. 803/1401) tarafından Men tekelleme fihi'd-Dârekutnî fî Kitâbi's-Sünen mine'd-duafâi vel-metrûkîn ve'l-mecrûhîn adıyla bir araya getirilmiştir. Ancak râvileri çok iyi tanımasına rağmen eser sünenlere nisbetle daha fazla zayıf, münker hatta mevzu hadis ihtiva etmektedir. es-Sünen Delhi'de(1306), Ebü't-Tayyib Şemsü'l-Hak el-Azîmâbâdî’nin et-Ta'lîkul-muğnî alâ Süneni'd-Dârekutnî adlı kitabıyla birlikte dört cilt olarak basılmıştır. Ebû Muhammed Abdullah b. Yahya el-Cezâirî'nin (ö. 682/1283) Tahrîcü'l-ehâdîsi'd-dı'âf min Süneni'd-Dârekutnî adlı elli altı varaklık eseri Süleymaniye Kütüphanesinde bulunmaktadır.
2- Kitâbü'd-Du'iafâî ve'l-metrûkîn. 632 zayıf ve metruk râviyi alfabetik olarak kısa notlarla tanıtan eser Subhî el-Bedrî es-Sâmerrâî tarafından yayımlanmıştır.
3- Suâlât. Bu adla başlayan ve cerh ve ta'dîl'e dair Hâkim en-Nîsâbürî, Muhammed b. Hüseyin es-Sülemî, Hamza b. Yûsuf es-Sehmî, Ebû Bekir el-Berkânî, Ebû Zer el-Herevî, Ebû Nuaym el-İsfahânî ve Abdülganî el-Ezdî tarafından Dârekutnî’ye sorulan soruları ve cevaplarını ihtiva eden eserler vardır. Bunlardan Hâkim ile Hamza b. Yûsuf es-Sehmî'nin sorularına dair olanı Muvaffak b. Abdullah b. Abdülkâdir tarafından Riyad'da, Berkânî'nin sorularını ihtiva edeni ise Abdürrahim Muhammed el-Kâşgarî tarafından İslâmâbâd'da 1404'te (1984) yayımlanmış, Sülemî'ye dair olanı üzerinde de Halîl Hasan Hammâde yüksek lisans tezi hazırlamıştır.
4- İlelü'l-hadîs. Dârekutnî’nin talebesi Ebû Bekir el-Berkânî’ye ezberinden yazdırdığı, onun da müsned tertibine koyduğu eser beş cilt hacminde olup yazmaları çeşitli kütüphanelerde bulunmaktadır. Eser el-'İlelul-varide fi'l-ehâdîsi'n-nebeviyye adıyla Mahfûzurrahmân Zeynullah es-Selefi tarafından yayımlanmaya başlamıştır.
5- Ğaribü'l-hadis. Hindistan'da bir nüshası bulunan eseri Kâtib Çelebi Ğarîbü'l-luğa adıyla vermekte ve İbnü'l-Kayserânî’nin (ö. 507/ 1113) burada mevcut hadisleri bir araya getirerek kitap üzerinde bir etraf çalışması yaptığını söylemektedir. Ancak bu eser, Dârekutnî’nin el-Fevâidü'l-efrâd'ı üzerine yazılmış olan el-Etrâf li'1-efrâd li'd-Dârekutnî olmalıdır.
6- el-İlzâmât ales-Sahîhayn (alâ sahîhayi'l-Buhârî ve Müslim). Hâkim en-Nîsâbûrî’nin el-Müstedrek'i gibi, Buhârî ve Müslim'in şartlarına uyduğu halde Sahîhayn'da yer almayan yetmiş hadisi toplayan müsned tertibinde bir eserdir. Ebû Abdurrahman Mukbil b. Hâdî el-Vâdiî tarafından yayımlanmıştır. Dârekutnî’nin çağdaşı Ebû Mes'ûd ed-Dımaşkî bu eserde Şahîh-i Müslim'e yöneltilen iddiaları cevaplandırmak üzere bir reddiye yazmıştır.
7- Kitâbü't-Tetebbu. Buhârî ve Müslim'in sahihlerinde yer alıp da Dârekutnî’nin illet'li olduğunu söylediği 218 hadisi ihtiva eden bir cüzdür. İbn Hacer el-Askalânî Hedyüs-sârî'de (I/100-137), bunlardan Buhârî ile ilgili olan 110 hadisi tek tek ele alarak Dârekutnî’nin iddialarına cevap vermiştir. Rebi b. Hâdî Umeyr el-Medhalî de Dârekutnî’nin Müslim'e yönelttiği tenkitleri Beyne'l-imâmeyn Müslim ve'd-Dârekutnî adlı yüksek lisans tezinde incelemiştir. Kitâbü't-Tetebbu, el-İlzâmât ile birlikte Ebû Abdurrahman Mukbil b. Hâdî el-Vâdiî tarafından yayımlanmıştır.
8- Zikru esmai’t-tâbiin ve men ba’dehüm mimmen sahhat rivâyetühû inde'l-Buhârî ve Müslim. Râvilerin sadece ismen zikredildiği bu eser Bûrân ed-Denâvî ve Kemal Yûsuf el-Hût tarafından yayımlanmıştır.
9- Ricâlü'l-Buhârî ve Müslim. Haydarâbâd'da bulunan bu eserin Zikru esmai't-tâbi'în ile Esmaü's-sahâbeti'lletî ittefeka fîhe'l-Buhâri ve Müslim ve mâ inferede bihî küllün minhümâ adlı risaleyi de ihtiva ettiği söylenmektedir. Sezgin Esmaü's-Sahâbe'nin 103 varak olduğunu kaydetmektedir.
10- el-Mü’telif ve'l-muhtelif. İsim, künye, lakap ve nisbeleri yazılışta aynı veya birbirine yakın olup okunuşta farklılık gösteren kimselere dair bu eser Muvaffak b. Abdullah b. Abdülkâdir tarafından biri fihrist olmak üzere beş cilt halinde yayımlanmıştır.
11- Ehâdîsül-Muvatta ve't-tifâku'r-Ruvât an Mâlik ve'htilâfühüm ziyâdeten ve naksan. Risale Zâhid Kevserî’nin yazdığı bir mukaddimeyle birlikte İzzet Attâr el-Hüseynî tarafından yayımlanmıştır.
12- el-Fevâid. Dârekutnî’nin el-Fevâidü'1-efrâd, el-Fevâidü'l-müntekâti'1-ğarâibi'l-hisân, el-Fevâidü'l-müntekâti'l-hisân li'bni Marûf, el-Fevâidü'l-müntehabeti'l- (el-müntekâti'l) ğarâibi'l-avâlî gibi her biri beş on varak hacminde on altı kadar fevâidi bulunmaktadır.
13- Kitâbüs-Sıfât. Ehâdîsü's-Sıfat olarak da bilinen eser, Dârekutnî’nin Kitâbün-Nüzûl'ü (Ehâdisü'n-nüzul) ile birlikte Ali b. Muhammed b. Nasır el-Fukayhî tarafından “Silsiletü akâidi's-Selef” serisinde yayımlanmıştır.
14- Kitab fîhi mâ verede mine'n-nusûsi'l-vâride fî kitâbi'llâh ve'l-ehâdîsi'l-müteallika bi-rüyeti'l-bârî. Bir nüshası İspanya'da Escurial Kütüphanesi'nde bulunmaktadır.
15- Feza'ilüs-sahabe ve menâkıbühüm. Hz. Ebu Bekir ile Hz. Ömer'in faziletlerine dair olan bu risalenin yazma bir nüshası Zahiriye Kütüphanesi'ndedir.
16- Kitâb fîhi erbeûne hadîsen min Müsnedi Büreyd b. Abdillâh b. Ebî Bürde. Eserin yazma bir nüshası Süleymaniye Kütüphanesi'nde bulunmaktadır.
17- Kitâbü'l-Kırâ'ât. Ömrünün sonlarına doğru kıraat okutan müellif, sahasında ilk defa kıraat esaslarını belli bablara ayırarak açıklayan bu eseri yazmış, kendisinden sonraki kıraat âlimleri kitap telifinde Dârekutnî'nin bu eserindeki metodunu benimsemişlerdir.
18- Kitâbü'l-Eshiyâ ve'l-ecvâd. Kaybolduğu sanılan eserin Bankipûr nüshası S. Vecâhet Hüseyin tarafından Kalküta'da yayımlanmıştır.
19- Ahbâru Amr b. Ubeyd. Mu'tezile'nin ileri gelenlerinden biri olan ve zâhidliğiyle tanınan Amr b. Ubeyd ve görüşlerine dair bu risale basılmıştır.
Dârekutnî’nin bunlardan başka Kitâb fî beyânı nüzûli'l-cebbar külle leyletin min ramazân, Kitâbü'l-İhve ve'l-uhuvve (el-ehavât), el-Ehâdîsü'r-rubaiyyât gibi eserleri vardır. Bu sonuncu kitap, Humâsiyyâtü'd-Dârekutnî diye anılan ve onun es-Sünen'indeki kırk kadar hümâsî rivayeti ihtiva eden eser olmalıdır. Muhtelif kaynaklarda belirtildiğine göre Dârekutnî'nin seksen kadar eseri olup bunlar arasında Esmaü'l-müdellisin, Tashîfü'l-muhaddisîn, Şüyûhu'l-Buhâri, Kitâbul-İlel, Ğarâ'ibü Mâlik, el-Müdebbec, Müsnedü EbîHanîfe de yer almaktadır.
İsmail Lütfi Çakan, TDVİA
TEZLER
Darekutni ve Sünen adlı eseri, Mehmet Dinçoğlu, Dan. Bilal Saklan, Yüksek Lisans Tezi, 1993.
Darekutni'nin Kırk Hadis adlı eseri, Mehmet Askın, Dan. Selman Başaran, Yüksek Lisans Tezi, 1989
MAKALELER
Ebû Gudde, Abdu’l-Fettah, Sünnet Kavramının Hukukî Anlamı ve Dârekutnî’nin Sünen’i Üzerine Bir İnceleme, çeviren Harun Reşit Demirel, Din Bilimleri Akademik Araştırma Dergisi, [www.dinbilimleri.com], 2005, cilt: V, sayı: 1
Ebû Gudde, Abdulfettah, Sünnet İfadesinin Dini Anlamı ve Dârekutnî’nin Sünen’inin Konumu, çeviren: Enbiya Yıldırım, Mesut Duman, Usûl: İslâm Araştırmaları, 2006, sayı: 5.